30.04.2012

Küçük Kara Balık


Oysa küçük kara balık hasta değildi, onun bir bambaşka bir derdi vardı. Bir sabah erkenden, daha gün doğmadan, küçük kara balık annesini uyandırdı:

"Anneciğim, seninle konuşmalıyım" dedi.

Annesi, uyku sersemliği içinde:

"Acelen ne sevgili yavrum?" siye sordu. "Önce sabah gezintimizi yapalım, sonra konuşuruz."

"Olmaz anne, artık ben bu gezintilere çıkmak istemiyorum. Buralardan gideceğim."

"Sabahın bu erken saatinde nereye gideceksin yavrum?"

"Bu derenin bittiği yeri merak ediyorum" diye karşılık verdi. "Ah anne, bu soru beni aylardır düşündürüyor. Derenin nerede bittiğini öğrenmem gerek. Bugüne kadar bu soruya bir karşılık bulamadım. Geceleri gözüme uyku girmiyor. Sürekli bunu düşünüyorum. Kararımı verdim anne, gidip derenin nerede bittiğini öğreneceğim. Orada neler var, başka yerlerde neler var, görmek bilmek istiyorum."

1939 yılında İran'ın Tebriz kentinde doğan Samed Behrengi'nin "Küçük Kara Balık" isimli çocuk kitabı çocuklar için yazılan bir masal kitabının çok ötesinde; eşitlik, adalet, sorgulama, mücadele anlamında bir başyapıt. Şahlık rejimi döneminde yasaklanan kitap hala İran'da yasaklılar listesinde. Ayrıca 12 Eylül Darbesi döneminde bu kitap ülkemizde de yasaklanmış. Behrengi'nin kaderi ise tüm muhalifler gibi değişmemiş. 1968 yılında Aras nehrinin kıyısında ölüsü bulunmuştu. Elbette yöneticiler onun boğularak öldüğünü söylemişti. İster Şahlık olsun, ister şahbazlık olsun, ister mollalık olsun, isterse ileri demokrasi! olsun küçücük kara bir balıktan korkan kocaman kocaman adamlar herşeyin en iyisini bilir elbette! Herşeye rağmen insan hayatının mutlaka bir döneminde "özgürlüğünü arayan küçük kara bir balık" olmalıdır bence.

Ve yarın 1 Mayıs.. Umarım herşey güzel olur. Olaysız, kavgasız, ölümsüz ve insan onuruna yakışır bir bayram yaşanır...


"Ne olduysa oldu sessiz ve uzun öpüştük
belki bir tatilde belki bir masada
ikimiz..."

Cem Karaca - Tamirci Çırağı

Bora Ayanoğlu - Fabrika Kızı

Screaming Trees - Working Class Hero

0 yorum:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...